Hoe gebruik je Pinterest? Awesome Logo TADA

Wat is Pinterest?

Het concept Pinterest is in 2009 bedacht door Ben Silberman. Hij wilde graag een verzamelplaats voor alle inspirerende beelden op het Internet. Het moest een plaats worden waar je een moodboard voor jezelf kon maken maar ook een plaats waar je ideeën met anderen kon delen.

Het heeft iets weg van een ouderwets pinbord waarop je al je favoriete afbeeldingen vast pinde. Pinterest is hier een online versie van. Je kunt verschillende borden creëren die elk een andere naam krijgen. Deze borden komen vervolgens op jouw eigen profiel te staan.

Deze borden en profielen kun je ook volgen. Als er nieuwe afbeeldingen/ideeën worden toegevoegd, komen deze op je startpagina te staan!

Begrippen 

Een pin is content die jij deelt op Pinterest. Pinnen is het bewaren van afbeelding op een van jouw borden. Bij repinnen zet je afbeeldingen van anderen op een van jouw borden. Een bord is simpelweg een verzamelplaats voor een bepaald thema. Pinners zijn de gebruikers van Pinterest.

Persoonlijke gebruikers op Pinterest

Pinterest is als het ware een grote inspiratiebron. Je account wordt volledig aangepast aan jou persoonlijke interesses. Mensen gebruiken het om ideeën op te doen, bijvoorbeeld om een verbouwing of om een reis te plannen.

Of Pinterest onder social media of onder een zoekmachine valt heeft iedereen zijn eigen mening over. Het heeft namelijk aspecten van beide. Zo kun je net als bij een zoekmachine zoeken naar afbeeldingen, maar kun je ook elkaar volgen zoals op de meeste social media!

De meeste gebruikers van Pinterest zijn tussen de 18 en 50 jaar, een brede doelgroep dus! Het wordt voor een groot gedeelte gebruikt door vrouwen maar tegenwoordig ook steeds meer door mannen. Dit komt omdat de content die op Pinterest verschijnt steeds diverser wordt.

Pinterest zakelijk gebruiken

Wil jij als bedrijf meer naamsbekendheid of meer verkeer naar je website? Pinterest kan een goede aanvulling zijn voor de marketing van je bedrijf.

Als je als bedrijf de juiste categorieën borden hebt aangemaakt, kun je deze gaan opvullen met content zoals afbeeldingen. Met deze afbeeldingen kun je producten of diensten onder de aandacht brengen. Als mensen deze producten/diensten zien is er een grote kans dat ze doorklikken naar je website. Dit zal dan ook het bereik vergroten.

Ook krijg je door Pinterest meer inzicht in je doelgroep en kun je statistieken bekijken en gebruiken die belangrijk zijn voor jouw bedrijf.

Het is belangrijk dat jij als bedrijf je Pinterest pagina zo goed mogelijk optimaliseert. Let hierbij op:

Hopelijk heb je wat meer geleerd over het gebruik van Pinterest voor jouw online business!

 

glasses

Let's do something awesome together.

Awesomize_>