Waarom is de Super Bowl zo’n marketing succes? Awesome Logo TADA

Waarom is de Super Bowl zo’n marketing succes?

De Super Bowl is hét sport event van het jaar en de afsluiter van het NFL-seizoen. Deze wedstrijd wordt gespeeld tussen de twee beste teams van de American Football competitie. Afgelopen jaar werd de finale gespeeld in Miami, waar het stadion plaats bood voor 65.326 toeschouwers. Ook via televisie is de Super Bowl te volgen. Er keken dit jaar zo’n 99,9 miljoen Amerikanen hoe Kansas City Chiefs de finale won. Wie het spektakel live wil zien mag flink wat geld betalen. Kaartjes kosten namelijk tussen de 700 en 23.000 dollar.

Hoe dan?

Maar waarom kijken er nou zoveel mensen naar de Super Bowl en in het bijzonder naar de commercials? De Super Bowl commercials zijn een big deal, omdat ze nou eenmaal een big deal zijn. Het is een van die gekke cultuur gewoontes waar bedrijven veel geld en hype in een commercial stoppen waardoor mensen enthousiast raken om ernaar te kijken. In de loop der jaren is het een langverwachte gebeurtenis geworden. Zelfs de mensen die geen interesse hebben in American football, worden uitgebreid geïnformeerd over het laatste nieuws door familieleden, collega’s en vrienden.

Daarnaast profiteert de Super Bowl er ook van dat het een live event is. Mensen kijken dat toch liever live dan dat ze het opnemen en later terug te kijken. Omdat dit een deel van de directheid van het evenement wegneemt.

Image

De reclames

De Super Bowl heeft altijd al reclames gehad, maar die waren eerder irritant dan vermakend. Dit veranderde in 1984 toen Apple met hun Macintosh reclame kwam.  Men was zo enthousiast over deze reclame dat in de loop der jaren bedrijven ook hun best gingen doen om dit voor elkaar te krijgen. Zo kent iedereen wel de hartverwarmende Google reclames of de reclames van Amazon met Alexa. Ook Coca Cola, Jeep en Doritos komen jaarlijks weer voorbij. Mocht je als bedrijf geïnteresseerd zijn om je reclame te laten zien tijdens de Super Bowl, dan kost je dat wel zo’n 5.6 miljoen dollar voor 30 seconden.

Zo werden de reclames in 2019 massaal voor en na de wedstrijd bekeken. Voordat de wedstrijd überhaupt begonnen was waren de reclames al zo’n 105 miljoen keer bekeken. Dit zorgt voor organische (gratis) re-uploads door mensen op alle mogelijke sociale media kanalen.

It’s about you

Super Bowl reclames helpen daarnaast ook bij het ondersteunen van de brand loyalty (de mate van toewijding van consumenten voor bepaalde merken/producten) van de bedrijven. Brand loyalty is erg belangrijk voor een merk omdat ‘’jou’’ consumenten bereid zijn om hogere prijzen te betalen.

Volgens verschillende deskundigen zijn de geheimen van een goede Super Bowl reclame: maak hem intellectueel grappig, maar probeer niet te hard je best te doen. En wat vooral belangrijk is, faal niet voor al die miljoenen mensen.

glasses

Let's do something awesome together.

Awesomize_>